ميگويند خدا ما را آفريد كه به كمال برسيم؛ خوب كمال براي چه؟ بعد از به كمال رسيدن چه ميشود؟ ميگويند به بهشت ميرويد خوب بعد از بهشت رفتن چه؟ آيا تا ابد در بهشت بودن، خسته كننده نيست؟
چرايى كمال ابتدا بايد توجه داشت كه سعادت و «كمال» براى انسان مطلوب بالذات است و مطابق ساختار وجودى و نيازخواهى درونى او است؛ چنانكه رشد و ميوهدهى درخت، مطابق ساختار طبيعى آن است و اين رشد و كمال براى همگان خوشايند است. كمال و تعالى انسان نيز براى همگان خوشايند است به طورى كه ميل و خواسته بشر براى رسيدن به كمال محدوديتى ندارد و به طور طبيعى انسانها همه زيبايىها و خوبىها را هدفگيرى مىكنند؛ از اين رو بهشت به عنوان جلوهگاه همه زيبايىها و جايگاه همه خوبىها و خوبها، خواسته همه دل پاكان و خردمندان است.
عدم دلزدگى در بهشت آنچه موجب رنجش مىشود، كم شدن انرژى، خستگى و «عدم تداوم لذت» است. و آنچه موجب دلزدگى انسان مىشود «عدم تنوع لذت» است. در حالى كه قرآن درباره نعمتهاى بهشتى مىفرمايد: «لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُنَ...»؛ نحل (16)، آيه 31 ؛ فرقان (25)، آيه 16 ؛ به همين مضمون زمر (39)، آيه 34 ؛ شورى (42)، آيه 22 ؛ ق (50)، آيه 35 ؛ نساء (4)، آيه 132.؛ «آنچه آنان بخواهند در آنجا برايشان آماده است».
حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها يكي از پنج نور قدسی و پاكي است كه آيات فراواني درباره فضایل و مناقب آنها نازل شده و يا در تفسير قرآن، به آنها تأويل و تطبیق داده شده است. در اين زمينه به چند سوره و آيه مشهور اشاره مي كنم:
1- سوره كوثر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلّ لِرَبِّكَ وَ انحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر؛[1] به نام خداوند بخشنده مهربان * ما به تو كوثر [خير و بركت فراوان ] عطا كرديم! * پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن! * (و بدان) دشمن تو قطعاً بريده نسل و بى عقب است.» اين سوره طبق برخی روایات اهل بیت عصمت و طهارت(عليهم السلام) حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را كوثر معرفي مي كند.
قرآن برای تعلیم و تعلم آداب خاصی را بیان میكند. در مسئله تعلیم قرآن به مسئله مهم و اساسی تعهد اشاره میكند و بیان میدارد كه تعلیم كننده باید با متعلم شرط كند كه بر پایه و اساس دانش عمل نماید و متعهد گردد تا از دانش خود به خوبی و درستی بهره گیرد. بر همین پایه است كه هاروت و ماروت دو فرشته الهی در زمان حضرت سلیمان (ع) برای آموزش متعلمان از ایشان میخواهد كه متعهد گردند تا از دانش خویش در راستای اهداف نادرست بهره نگیرند و آن را برای اهداف سازنده و مفید به كار گیرند. (بقره آیه 102)
بىشك هيچ شالودهاى، مقدستر از بناى رفيع ازدواج نيسترسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عز و جل من التزويج»؛ «هيچ بنايى در اسلام محبوبتر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است»: (وسائل الشيعه، ج 14، ص3). و هر ملتى در دين و آيين خود به نوعى از آن بهرهمند است. دين اسلام بيش از همه بر آن تأكيد دارد و براى آن آثار و فوايد مهمى ياد كرده است. در قرآن مجيد سه آيه در اهميت اصل ازدواج آمده و همگان را به آن تشويق و دعوت كرده است: 1. «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ»؛ نور()، آيه 32. ؛ «مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح را، اگر فقير و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بىنياز مىسازد؛ خداوند گشايش دهنده و آگاه است». 2.«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»؛روم (30)، آيه 21. ؛ «و از نشانههاى او اين است كه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و در ميانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در اين نشانههايى است براى گروهى كه تفكر مىكنند». 3. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا»؛نساء(4)، آيه 3. ؛ «و اگر مىترسيد كه [به هنگام ازدواج با دختران يتيم ]عدالت را رعايت نكنيد [از ازدواج با آنان چشم پوشى كنيد و] با زنان پاك [ديگر] ازدواج كنيد دو يا سه يا چهار همسر و اگر مىترسيد عدالت را [در باره همسران متعدد] رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد و يا از زنانى كه مالك آنهاييد، استفاده كنيد. اين كار از ظلم و ستم بهتر جلوگيرى مىكند».
1-سلام قولا من رب رحیم (یس/58) «از جانب پروردگار [ی] مهربان [به آنان] سلام گفته می شود» این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا، چنان روح انسان را در خود غرق می کند و به او لذت، شادی و معنویت می بخشد، که به هیچ نعمتی برابر نیست، آری شنیدن ندای محبوب، ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف سر تا پای بهشتیان را غرق سرور می کند، که یک لحظه آن برتمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد. از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله روایت شده: «درهمان حال که بهشتیان غرق در نعمت های بهشتی هستند نوری بر بالای سرایشان آشکار می شود؛ نور لطف خداوند که برآنها پرتو افکنده است. پس ندایی بر می خیزد که «سلام بر شما ای بهشتیان» نظرلطف خداوند چنان بهشتیان را مجذوب می کند که از همه چیز او غافل می شوند، و همه نعمت های بهشتی را درآن حال به دست فراموشی می سپارند.
2- سلام علی نوح فی العالمین (صافات/79) «درود برنوح در میان جهانیان» چه افتخاری ازاین برتر و بالاتر که خداوند بر حضرت نوح علیه السلام، سلام می فرستد، سلامی که در میان جهان و جهانیان باقی می ماند و تا دامنه قیامت گسترده می شود، سلام خدا توأم با ثناء جمیل و ذکر خیر بندگانش در قرآن کریم؛ کمتر سلامی به این گستردگی و وسعت درباره کسی دیده می شود، به خصوص اینکه لفظ «العالمین» معنای وسیعی دارد که نه تنها همه انسان ها، بلکه عوالم فرشتگان و ملکوتیان را نیز در بر می گیرد.
پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما میدهد، زیرا این سوره در واقع با اعلان جنگ با دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با ((بسم الله الرحمن الرحیم)) که نشانه صلح و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خداست، تناسب ندارد.
مرحوم طبرسی از امام علی (ع) چنین نقل میکند:" لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی راس سوره برائه، لان بسم الله للامان و الرحمه و نزلت برائه لرفع الامان والسیف فیه!"
گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است، زیرا در سوره انفال پیرامون پیمانها سخن گفته شده، لذا((بسم الله)) در میان این دو ذکر نشده است.
مرحوم طبرسی از امام صادق(ع) چنین نقل میکند که فرمود: "النفال و برائه واحده."
و هیچ مانعی ندارد که علت ترک ((بسم الله)) هردو موضوع باشد، که به یکی در روایات نخست و به دیگری
در نماز بعد از سوره حمد باید یکی از سوره های قرآن خوانده شود که نماز گزار میتواند هرسوره ای را انتخاب کند(جز چهار سوره ای که سجده واجب دارند) اما در میان سوره ها سوره توحید ترجیح دارد و لذا در روایات به ما سفارش شده است در هر شبانه روز لااقل در یکی از رکعت های نمازتان این سوره را بخوانید تا از نمازگزاران واقعی باشید.
سعد بن معاذ یکی از یاران و سرداران لشگر رسول خدا(ص) بود که قبرش در قبرستان بقیع مدینه است.در تشییع جنازه او پیامبر(ص) پا برهنه شرکت کرد و فرمود:نودهزار فرشته از آسمان برای تشییع سعد آمده اند.
پیامبر(ص) از جبرئیل پرسیدند:دلیل نزول تو و این همه فرشته برای تشییع جنازه سعد بن معاذ چیست؟ جبرئیل فرمود:اودر هر حال چه ایستاده، چه نشسته، چه سواره و چه پیاده سوره((قل هو الله احد)) میخواند.
گرچه این سوره کوچک است اما محتوای آن بسیار بالاست،چنانکه امام سجاد(ع) می فرماید:خداوند چون میدانست در آینده افراد دقیق و عمیقی پیدا می شوند این سوره و همچنین آیات اول سوره حدید را نازل کرد.
کساني که فحاشي مي کنند و يا هر گناه زباني ديگري را انجام مي دهند، در زمره جاهليني هستند که در آيه شريفه 63 سوره مبارکه «فرقان» از ايشان ياد شده. در اين آيه خداوند يکي از اوصاف مؤمنين و بندگان شايسته خود را چنين بيان مي کند: « وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً » به توصيف آيه شريفه مؤمنين هنگامي که نادان ها ايشان را طرف خطاب قرار دهند با ملايمت و نرمي پاسخ مي گويند. خداوند همواره در دستوراتي که براي افراد بشر ابلاغ نموده سعي در حفظ سلامت نظام اجتماعي آنها داشته و از اين رو جواب جاهلين را ملايمت و نرمي مي داند. (البته نه ملايمتي که اگر کسي در صورتت زد آن طرف صورتت را نيز به طرفش برگردان).
قرآن که کتاب دینی مسلمانان است، کتابی است برای بیان برنامه و غایت زندگی انسان ها و چگونگی رسیدن آنها به سعادت دنیوی و اخروی؛ قرآن لزوما برای بیان مسائل علمی نازل نشده است، و بعضی اشارات علمی آن نیز تنها به این خاطر است که حقانیت آن بیش از پیش اثبات شود. ﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴾: «آیات خود را در دوردستها و در درون خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا جایی که برای آنان روشن شود که این قرآن حق است»
حرکت خورشید
بنا به تفسیرهای متاخر، بر اساس آیات متعدد درباره حرکت خورشید، عبارت قرآنی «خورشید رو به قرارگاهی روان است»اشاره به حرکت وضعی و درونی (درونجرمی) خورشید و «هر کدام -خورشید- در سپهری شناورند» اشاره به حرکت انتقالی خورشید و «خورشید و ماه هر دو در حال حرکت هستند» اشاره به حرکت طولی خورشید و... از ابتکارهای قرآن در تطبیق با دستاوردهای جدید علمی و اعجاز علمی است.
نسبت مساحت دریاها با خشکیها
در زمان نزول قرآن کریم هنوز قارهها کشف نشده بودند و تعیین نسبت دریاها به خشکیها به هیچ وجه امکان پذیر نبوده است از جمله آنکه قاره آمریکا در قرن (۱۵) کشف شده است. در آیات قرآن جمعاً (۱۳) بار از دو کلمه البر و العراء (به معنی خشکی) و (۳۲) بار از دو کلمه البحر و والبحر (بمعنی دریا) یاد شده است. یعنی نسبت خشکی برابر با ۲۹% و نسبت دریا برابر با ۷۱% محاسبه میشود که با محاسبات دقیق و پیشرفته علمی امروز مطابقت دارد.
برای اینکه بدانیم دموکراسی از نظ قرآن یعنی چه باید دو موضوع زیر را بررسی کنیم:
الف) جايگاه اكثريت در منابع و متون اسلامى
مطالعه دقيق منابع انديشه اسلامى، مانند آيات، روايات و سيره حضرت رسولصلى الله عليه وآله و امام علىعليه السلام ما را به اين نكته رهنمون مىسازد كه برخلاف ديدگاه قرارداد اجتماعى - كه منشأ مشروعيت همه مسائل سياسى و حتى ملاك و معيار ارزشى را در رأى اكثريت (نصف به علاوه يك) مىداند - در انديشه سياسى اسلام، اكثريت از آن جهت كه اكثريت است، اعتبار و ارزشى ندارد و مبناى هيچ گونه مشروعيّت و مقبوليّتى نمىباشد؛ بلكه اكثريت از آن جهت كه نمودار ارزشهاى انسانى - اسلامى و منادى و مدافع حقايق راستين دينى و فضايل و كرامتهاى انسانى است، محترم و مقبول است. در قرآن كريم و ديگر منابع اسلامى به اين دو نوع اكثريت اشاره شده است؛ «اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»زمر (39)، آيه 18.؛ «بندگان خدا كسانى هستند كه سخنان را مىشنوند و بهترينش را پيروى مىكنند». اين آيه، معيار «احسن» را براى گزينش مطرح مىكند و نه كميت افراد را.
امام علىعليه السلام مىفرمايد: «لا تستوحشوا فى طريق الهدى لقلّة اهله فانّ الناس قد اجتمعوا على مائدة شبعها قصير و جوعها طويل؛ در طريق هدايت و رستگارى، از كمى نفرات، وحشت نكنيد؛ زيرا مردم در اطراف سفرهاى اجتماع كردهاند كه مدت سيرى آن كوتاه و گرسنگى آن طولانى است» نهجالبلاغه، صبحى صالح، خطبه 201، ص 319..
در آيه 116 سوره انعام آمده است: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِى اَلْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اَللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ اَلظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ»؛ «اگر از بيشتر مردم روى زمين پيروى كنى، تو را از راه خدا گمراه مىكنند؛ زيرا آنها تنها از گمان پيروى مىكنند و تخمين و حدس (-(واهى)-) مىزنند».
وقتي حضرت آدم وحوا در بهشت بودند، شيطان چطور توانست وارد آنجا بشود؟
1- بهشتى كه حضرت آدم قبل از هبوط به زمين به طور موقت در آن ساكن شد، بهشت جاودان اخروى نبوده. دليل براين كه آن بهشت، بهشت اخروى كه به عنوان پاداش انسانهاى مطيع وعده دادهاند، نبوده است چند چیز است : اولاً بهشت اخروى (جنه الخلد) جاودان و دائمى است. در آيات بسيارى بر جاودانه و دائمى بودن آن تأكيد شده و اين كه كسى كه وارد آن شود، هرگز خارج نخواهد شد (فرقان، آيهى 15 / توبه، آيهى 89 / هود، آيهى 107 و فرقان، آيهى 16). ثانياً در بهشت اخروى، ابليس و وسوسههاى شيطانى هرگز راه ندارد. در حالى كه آدم و حوا در آن بهشت فريب شيطان را خوردند: «فوسوس لهما الشيطان؛ شيطان آنان را وسوسه كرد» (اعراف، آيهى 20).
مواردی که در آن حرف (ر) تفخیم میگردد: الف) راء مفتوح یا مضموم تفخیم می گردد مانند: رَبَّ- صَدْرُکَ.
ب) راء ساکنی که ماقبل آن مفتوح یا مضموم باشد و یا ماقبل ماقبلِِ آن این چنین باشد تفخیم میگردد، مانند: قَمَرْ- مَرْیَمْ- مُرْدِفینَ- َفجْرْ- شُکُورْ- یُسْرْ.
ج) راء ساکنی که ماقبلش حرف مستعلیة ساکن و حرف ماقبل آن دو مکسور باشد تفخیم میشود مانند: مِصْرْ- قِطْرْ.
د) راء ساکن ما قبل مکسور، که کسره آن عارضی باشد تفخیم میگردد، مانند: اِرْجِعُوا- اَمِ ارْتابُوا- اَلَّذِی ارْتَضی- اِنِ ارْتَبْتُم.
هـ) راء ساکن ماقبل مکسور که بعد از آن یکی از حروف مستعلیه قرار گیرد و در یک کلمه باشند نیز تفخیم می شود که در قرآن کریم فقط چهار کلمه به همراه خانواده آنها بدین گونه آمده است که عبارتند از: اِرْصاداً- مِرْصاداً- فِرْقَه- قِرْطاسٍ. منبع:www.askdin.com
قرآن كريم خود ادّعاي اعجاز دارد؛ يعني خود قرآن، كه مي گويد: « من كلام الله» هستم، خودش براي اثبات كلام الله بودن خود، از طرف خدا، امضاء مي آورد. يعني ادّعا دارد كه من در عين كلام الله بودن، امضاي خدا هم هستم؛ مي گويد: من دست خط غير قابل جعل خدايم؛ اگر باور نداريد، شما هم مشابه قرآن را بسازيد؛ تمام موجودات دست به دست هم بدهند و مشابه آن را بسازند....
نام و نام خانوادگی بنده:میررسول حسینی اقدم
دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد صوفیان.
راه های ارتباطی با بنده:
ahmadiarmin17@yahoo.com
آیدی تلگرام:mirrasulhoseini@
شماره تماس:09144932969